INSTALACE OCHRANNÉ PPF FÓLIE

Jediná ochrana laku proti mechanickému poškození

instalace ochranné PPF fólie Porsche GT3 dle pre-cut šablony Suntek Trucut
instalace ochranné PPF fólie Porsche GT3 dle pre-cut šablony Suntek Trucut

TYPY A VLASTNOSTI PPF OCHRANNÝCH FÓLIÍ

Nebudu zbytečně zacházet do větších detailů, ty můžeme probrat třeba po telefonu, ale měli byste vědět aspoň základní informace či kritéria pro svůj výběr. Máme bežné k dispozici lesklé a matné varianty PPF, případně i barevné, kterými lze docílit změn barvy vozu.

Dnes už je skoro standardem, že ochranné fólie jsou vyrobeny z thermopolyuretanu (TPU), který je většinou opravdu lesklý a čirý, má hladký povrch, více či méně dokáže hojit drobnější škrábance (jen do hlubky tzv. top coat vrstvy) a nejmodernější materiály umí odpuzovat vodu stejně jako keramické povlaky. V těchto vlastnostech jsou rozdíly mezi značkami poměrně malé. Největší rozdíly vidíme ve schopnosti odolávat skvrnám, kdy i ty nejznámější značky odvádí jen průměrné či podprůměrné výsledky. Bohužel, faktem je, že se často setkáváme i s jakostními problémy, kdy známé značky nedodávají na trhy východní Evropy stejně kvalitní materiály jako na trhy západní. 

Obecně vzato, je zatím technologicky náročné vyrobit materiál, který bude mít všechny vlastnosti na hranici dokonalosti, ale věřím, že jednou se to podaří, progres je během posledních let značný. Životnost je u většiny levnějších materiálů do 5 let, u těch premiových pak minimálně 10 let. Ty na 5 let u nás ale nehledejte.

Dřívější materiály byly vyráběny z vinylu (PVC), který je křehký a tenčí, živostnost má krátkou (2 roky a pak ideálně sundat). Je sice relativně levný, celopolep vyjde max. do 35 000 Kč bez DPH, ale jeho použití nedoporučuji, jsou to vyhozené peníze. 

NA CO SI DÁVAT POZOR

Určitě na kvalitu instalace. Toto je práce, která se učí stále, musí vás bavit a musíte tím žít. Hodláte investovat nemalou částku, tak si prosím najděte čas a jeďte se osobně podívat do firmy, kterou jste si vybrali. Etablované firmy lepí neustále, mají k tomu uzpůsobené prostory i podmínky na práci, uvidíte tam minimaně jedno hotové nebo jedno rozpracované auto. Jakmile se vám něco nebude zdát, tak zvažte své další kroky. 

Fólie by na autě neměla být prakticky vidět. Měla by být zahnutá přes hrany dílů nebo tam, kde to není možné, by kraj fólie měl být blízko hran a rovnoběžný s nimi, případná napojení by měla mít jen minimální spáry. Nic by vás němělo trknout do oka.

KVALITA MATERIÁLŮ

Už jsem naznačil, že u kvalitních materiálů jsou rozdíly vcelku malé. Ale bohužel jsme v Česku. Existují materiály, které jsou hybridy mezi TPU a PVC. Vyrábí se v lesklých i matných variacích. TPU jim propůjčuje lesk a částečně samohojivé a hydrofobní vlasnosti, ale nejsou tak pružné jako čistokrevné TPU. Životnost je u nich kolem 3 let, lak sice ochrání, nicméně jejich vlastnosti mizí v řádech měsíců. Hydrofobnost se dá umocnit aplikací keramického povlaku, ale škrábance nebudou mizet a budou přibývat. Samotný materiál za to nemůže, není v zásadě špatný, špatné je, že bývá občas prodáván za cenu instalace prémiového TPU materiálu. Tento hybrid má být levnější alternativou ochranné fólie a náhradou za čistokrevné PVC, cena celopolepu by neměla přesáhnout 45 000 Kč bez DPH. 

PŘÍPRAVA VOZU A LAKU

Auto nejprve důkladně připravíme, abychom co nejvíce předešli vyplavení nečistot během instalace PPF fólie, poté lak chemicky a mechanicky dekontaminujeme, zhodnotíme jeho stav, zaretušujeme drobné sekance od kamínků a v případě nutnosti, po dohodě s vámi, lak přeleštíme. Je optimální schovávat pod fólii lak v bezvadném stavu. Nejvhodnější je se k nám objednat s předstihem několika týdnů a úplně nejlepší je, když k nám přivezete nové auto přímo ze salonu, případně s prodejcem společně domluvíme polep ještě před předáním. I prvních pár desítek zajížděcích kilometrů může znamenat první sekance od kamínků. 

PLOTR vs. RUČNÍ PRÁCE S METRÁŽÍ

90% dílů si řežeme předem na plotru a to díky velmi obsáhlé SW databázi šablon, tzv. pre-cutů. Máme několik SW s těmito databázemi, které vždy navzájem porovnáváme a dle zkušeností vybíráme ty nejvhodnější šablony. Není vyjímkou, že si je pak nadále upravujeme pro nejlepší možné pokrytí lepených dílů. Zbývajících 10% tvoří kapoty či díly, které v databázích nejsou nebo kde uznáme za vhodné, že ruční práce s metráží daný díl lépe pokryje. 


ČASOVÁ NÁROČNOST
Instalace ochranných fólií je komplexní náročná práce vyžadující trpělivost a preciznost, nečekejte, že vám nalepíme auto na počkání. Jen samotná příprava před lepením zabere mnohdy celý den, v případě více poškozeného/vymyčkovaného laku, i déle. Instalace čirých PPF probíhá na mokro, aplikační kapaliny pak musí minimálně 24 hodin vysychat, a samotná instalace běžných aut trvá 3 dny. Celkem tedy počítejte s 5 dny, v případě špatného počasí během předávání bychom byli rádi, aby se vyčkalo na příznivější podmínky. Místa máme na dílně dost, není nutné tuto část uspěchat, i když chápeme, že se na svůj nový vůz již velmi těšíte. Je důležíté, aby se fólie po cca 14 dnech zkontrolovala. Proč 14 dní? Tak dlouho většinou trvá než zcela vyschne a během této doby se může zvednout nějaký rožek nebo hranka.


KOLIK STOJÍ OCHRANNÁ PPF FÓLIE?

Nebojte se, snad pro každého najdeme řešení. Ano, ochranné fólie a kvalitní práce něco stojí. Pokud nechcete investovat do celopolepu vozu, můžeme polepit jen ty nejvíce exponované díly či díly, které uznáte za vhodné, zbylé díly pak můžeme ochránit keramickými povlaky s různou životností. Ty sice mechanickému poškození nezabrání, ale aspoň se vám budou snadno umývat. U celopolepu z lesklé PPF počítejte s částkou kolem 96 000 Kč bez DPH za vůz střední třídy, paket přední části vozu (kapota, nárazník, světla, zrcátka, hrana kufru) pak vyjde kolem 28 000 Kč bez DPH, matná PPF pak vychází cca o 10% dráž. Roli hraje příprava, lepená plocha a tvarová složitost.

instalace ochranné fólie z metráže BMW M2C
instalace ochranné fólie z metráže BMW M2C